Stig Östlund

tisdag, november 13, 2012

SAS


"Vi har kommit till vägs ände”
SAS har nått vägs ände och den nya sparplanen är bolagets sista chans. Det säger storägaren Jacob Wallenberg i en intervju med SvD Näringsliv. Han slår fast att det är en "hård deadline" om en vecka. – Om vi inte tar den här chansen då finns inte SAS längre, säger han./SvD


Norge tuffast i SAS-förhandlingar
Norges näringsminister Trond Giske ska enligt flera källor ha krävt att SAS säljer det norska bolaget Wideröe.
Dagens Näringsliv och VG har talat med flera källor som haft insyn i förhandlingarna. De säger att Norge ställt de tuffaste kraven på SAS för att bli med på räddningsaktionen.
Viljan att hjälpa SAS har varit långt större i Sverige och Danmark som båda har många anställda i bolaget och en hög arbetslöshet, enligt nyhetsbyrån NTB.
Giske vill inte kommentera detaljerna i förhandlingarna, men medger att han ställt hårda krav./SvD

”Hoppas SAS överlever till december”

SAS osäkra framtid skapar oro bland kunder som bokat och betalat resor. Företaget meddelar via sociala medier att man planerar flyga som vanligt men Linus Nordén befarar att familjesemestern är i fara. – Försäkringarna jag har gäller inte vid konkurs, så nu hoppas jag att bolaget överlever till 22 december då vi ska åka.
Kundernas reaktion på SAS kris är omedelbar. Företaget överöses med frågor på Facebook och via Twitter. De som redan bokat och betalat sina resor är oroliga och undrar vilket skydd de har om företaget skulle gå i konkurs. Majoriteten av kunder som ställt frågor till SAS via sociala medier har fått svar. SAS budskap är att spekulationerna i media skapar onödig oro och att man planerar flyga som vanligt.
Katarina Karlsson på Konsumentverket säger att skyddet för dem som köpt paketresa är starkt.
– Om man köpt flyg och hotell i ett paket kan man vända sig till researrangören och få en ny flygresa. Ett alternativ är att skicka en ansökan till resegarantinämnden, som är en statlig myndighet. De ersätter konsumenten om flygbolaget gått i konkurs.
Kunder som köpt enbart flygresa är i sämre läge vid en konkurs. Då får man anmäla sitt krav till konkursförvaltaren men eftersom fordran är oprioriterad är det svårt att få tillbaka pengar den vägen.

– Förhoppningsvis har man betalat sin resa med kreditkort, då ställs samma krav på banken som på flygbolaget. Du får alltså pengarna tillbaka.
Katarina Karlsson berättar att det på senare tid poppat upp bolag som erbjuder konkursförsäkringar, men hon betonar att det är viktigt att läsa villkoren innan man köper en sådan försäkring./SvD


"Det mesta av jobbet har SAS framför sig"


Flygexperten och tidigare SVT-reportern Christer Åhström har följt SAS i många år. Han menar att SAS har det mesta av jobbet framför sig – trots de stora sparprogram som nuvarande vd Rickard Gustafson och hans företrädare Mats Jansson genomförde.
Flygbolaget överlever i det korta perspektivet, givet att de tidspressade förhandlingarna med bolagets många fackförbund går vägen. Men på längre sikt återstor gigantiska problem att lösa.
– De överlever ett tag till. Men från 2014 levereras ett 30-tal nya plan som SAS beställt, säger Christer Åhström och konstaterar att det i dagsläget saknas pengar att betala de planen med.




 

Bloggarkiv