Stig Östlund

fredag, augusti 31, 2012

Liten (!) bit choklad varje dag är nyttigt

En liten bit choklad om dagen kan minska risken att drabbas av stroke med nästan 20 procent. Om chokladen är ljus eller mörk spelar ingen roll. Det visar en ny stor svensk studie med över 37 000 män.
– Den som äter ungefär 60 gram, eller drygt en halv chokladkaka per vecka, har nästan 20 procents lägre risk att få en stroke jämfört med personer som helt avstår från choklad, säger Susanna Larsson, som är forskare och nutritionsepidemiolog vid Karolinska institutet.
Tidigare forskning har visat att måttliga mängder mörk choklad är bra för hjärtat. Man har även kunnat se att chokladen kan skydda mot stroke hos kvinnor. Men nu slår svenska forskare för första gången fast att såväl ljus som mörk choklad även skyddar män, vilket stärker sambandet än mer. /DAGENS NYHETER



Hur många bitar är det? Om 28 blir det alltså ung 7 g/bit.
Min konsumtion/dag skulle alltså bli 1½ sådan här
bit/dag. Rätta mig om grovt fel i denna min
grova beräkning


Detta innebär för min del att jag hädanefter avslutar grötfrukosten med som hittills kaffe men med tilltugget 10 gram choklad. PS Jag lovar mig själv att varje morgon hundraprocentigt kämpa mot frestelsen att utöka delen choklad till mer än 10 gram. Det blir hårt men jag är övertygad om att lyckas ;)








Choklad

Choklad minskar risken för stroke troligen genom att:

• förhindra inflammation och åderförkalkning
• minska koncentrationen av det ”dåliga” kolesterolet LDL
• sänka blodtrycket
Choklad görs av kakaomassa, socker, kakaofett, smakämnen och lecitin. Kakao­bönan kommer från det tio meter höga kakaoträdet i tropikerna (Theobroma cacao). Namnet kommer från aztekiska ”xocolatl”.
Kakao innehåller koffein, men i betydligt lägre koncentration än i kaffe och te.
Källa: Nationalencyklopedin /DN

Bloggarkiv