Stig Östlund

måndag, november 15, 2010

Q&A

Varför så mycket engelska i min blogg, trots att jag borde vara medveten om att vi måste värna vårt svenska språk?

Svar:
a) Jag vet att jag har läsare i t.ex. USA och vill behålla dem (ja-ja, "dem" i detta fall = fåtal) för att det t.ex. leder till intressanta kontakter.
b) Med en engelsk titel lockas fler läsare via Google till min blogg. Med en sådan titel bör ju även texten vara på engelska för att inte "luras". Någon gång blir det även av samma skäl en spansk, portugisisk eller fransk titel med motsvarande text.
c) Jag gillar det engelska språket (visst, det borde inte vara skäl nog).

1) Engelska är världsspråket idag. Det är alltså ingen skam att använda det i en svensk blogg, då får Peter Englund och alla andra som av strikta yrkesskäl försvarar svenskan i alla lägen säga och skriva vad de vill.

Förtydligande: jag gillar och har alltid gillat det svenska språket; det är ju mitt kära modersmål.

Thats all. Typ.










Språkförbistring

                                                                                              O ja bah ...

Bloggarkiv