Stig Östlund

onsdag, mars 16, 2022

  

Hej Stig 


Just nu avgörs världshavens öde i FN-mötet IGC4 i New York.


Vi vet att en stor del av våra marina ekosystem står på randen till kollaps och att forskarkåren är enig om att minst 30% av alla hav utanför nationell jurisdiktion måste skyddas senast 2030 för att ha en chans att återhämta sig. Läget är allvarligt, men inte hopplöst. Nu måste vi påminna de svenska delegaterna på plats i FN om vad som står på spel så att de håller en stark position och gör allt de kan för att arbeta fram det havsavtal världens så akut behöver.


Du kan hjälpa oss med detta genom att skicka ett förskrivet mail till Martin Ratcovich Leopardi från Utrikesdepartementet som är en av delegaterna på plats. Du kan antingen välja vår färdigskrivna text, eller skriva din egna.  

Maila Martin!




Runt om hela världen arbetar just nu privatpersoner, aktivister, politiker och organisationer för att resultatet av mötet ska bli så bra som möjligt. Våra kollegor på skeppet Arctic Sunrise seglar just nu mot Blue Hole i Argentina för att visa på den biologiska rikedom som är hotad av destruktiv mänsklig aktivitet i dessa oreglerade ekosystem. Jag vill gärna dela med mig av en hälsning från Laura, vår finska kollega, ombord på Arctic Sunrise:


“Här i Antarktis finns det mindre havsis än någonsin tidigare. Forskare ombord på Arctic Sunrise kan nu komma åt att kartlägga havsbotten, något som de tjocka lagren av is tidigare omöjliggjorde. De utforskar den enorma mångfald av olika livsformer under ytan i förhoppning att denna kartering kan komma att hjälpa till att skydda området.


Jag känner mig hoppfull inför förhandlingarna i New York. Greenpeaces havskampanj har tagit oss på en fantastisk resa, där vi nu har växt till en global folkrörelse på fem miljoner människor som alla kräver ett starkt avtal som skyddar världens hav. 


Jag har skickade nyss en bild till min familj hemma i Finland, föreställandes en horisont där en glaciär möter himlen. Bilden har jag tagit med min mobiltelefon och den kanske inte ser så mycket ut för världen, men här på plats från däcket på Arctic Sunrise är vyn betagande. Det är bara ett stort, magiskt lugn som inger en visshet att detta fantastiska landskap måste åtnjuta skydd för att bevaras till kommande generationer.”  Laura Meller, global kampanjledare för hav.

 

 


Jag känner mig stärkt och hoppfull av Lauras ord och hoppas att du också gör det. Nu ger vi våra svenska delegater på mötet i FN en extra push och påminner dem om vikten av att mötet klubbar igenom ett starkt avtal för våra hav!




 


Blåa hälsningar från

Sandra Lamborn

Kampanjledare hav, jordbruk och mat på Greenpeace









Bloggarkiv