Stig Östlund

fredag, februari 22, 2019

Batterier

Daniel Brandell, Professor i Materialkemi och
professor för Strukturkemi. Forskar
inom the Ångström Advanced
Battery Centr

Kraven på moderna batterier är enorma.; de skall delvis vara kraftfulla,dels ska de vara kompakta så mer enrgi kan packas i mindre paket. Men de ska också vara säkra. Nu börjar man nå gränsen för vad den dominerande batteritekniken, litiumjonbattrier som används i allt från mobiltelefoner till elbilar, klarar av. Det som tycks lika närmast att bli verklighet är så kallade fastfasbatterier. Förändringen ligger i materialet. Vanliga litiumjonbatterier innehåller en elektrolyt i flytande form. Elektrolyten kan beskrivas som batteriets transportsträcka för joner, som går åt ena hållet vid uppladdning och åt andra hålet när batteriet används och laddas ur. Flytande elktrolyt har hög ledningsförmåga och fungerr på många sätt väl, men är också anlednigen till batteriets svagheter.
Tanken är att ersätta den flytande elktrolyten med ett fast material. Batterier skulle kanske kunna bli upp till 50 % bättre.
Och fastfasbatterier är gelt klart inom räckhåll. Det behöver inte dröja mer än ett par år innan de börjar användas i elbilar.

Batterier behövs inte bara i elektronikprylar och elbilar, de spelar också en viktig roll i elnät (solenergi och vind klarar inte att ge kontinuerlig strömförsörjning - solceller fungerar inte på natten och vindkraftverk fungear inte när vinden är svag.).


Det riktiga superbatteriet ligger långt bort i tiden om det någonsin blir verklighet (men det finns teoretiska idéer om hur det skulle kuna byggas; nyckeln: luft !.).


Källa: Professor Daniel Brandell

Bloggarkiv