Regeringens utredare vill ha egna supervägar för cykelpendlare. Pengar till cykelsatsningar bör öronmärkas i kommande infrastrukturplaner, om Kent Johansson får bestämma. En förhoppning är att hälften av alla korta pendlingsresor i framtiden ska ske med cykel.
”Temperaturen börjar krypa uppåt och i går kväll var den runt nollan. Börjar fundera på om jag kanske skulle ta årets första cykeltur till och från jobbet, trots snön och isen.” Cykelbloggaren Marcus Ljungqvist bestämmer sig ändå den här vinterdagen för att inte köra de fem milen fram och tillbaka mellan Malmö och Lund.
Hade han tagit cykeln så hade han fått kämpa sig fram i snålblåsten på den skånska slätten. Men sedan Marcus Ljungqvist skrev de här orden har planerna på en så kallad cykelmotorväg mellan städerna börjat konkretiseras.
En ny supercykelväg skulle egentligen inte bli kortare men dragningen, längs med järnvägsspåren, skulle bli rakare och snabbare (där av namnet cykelmotorväg). Trafikverket bedömer att pendlingstiden skulle gå från 70 minuter till drygt 43 minuter för en normalsnabb cyklist. Med buskar utefter leden slipper cykelpendlarna också den värsta snålblåsten. /SvD
Läs mer >> http://www.svd.se/nyheter/stockholm/supervagar-ska-locka-fler-att-ta-cykeln_7410348.svd
Hade han tagit cykeln så hade han fått kämpa sig fram i snålblåsten på den skånska slätten. Men sedan Marcus Ljungqvist skrev de här orden har planerna på en så kallad cykelmotorväg mellan städerna börjat konkretiseras.
En ny supercykelväg skulle egentligen inte bli kortare men dragningen, längs med järnvägsspåren, skulle bli rakare och snabbare (där av namnet cykelmotorväg). Trafikverket bedömer att pendlingstiden skulle gå från 70 minuter till drygt 43 minuter för en normalsnabb cyklist. Med buskar utefter leden slipper cykelpendlarna också den värsta snålblåsten. /SvD
Läs mer >> http://www.svd.se/nyheter/stockholm/supervagar-ska-locka-fler-att-ta-cykeln_7410348.svd