Stig Östlund

fredag, juli 20, 2012

”Ändra skattereglerna för att gynna cykling”

SVENSKA DAGBLADET

I Sverige står resor med cykel för 10 procent av det totala antalet transporter. Samtidigt satsas endast 2 procent av landets budget för infrastruktur på cykeltrafik och nästan inget för att inspirera folk att cykla mer. Trots att en halvtimmes cykling per dag ger märkbara effekter både på personers produktivitet och hälsa. Denna underfinansiering hindrar en förbättrad folkhälsa och en hållbar utveckling samt skapar onödig trängsel på vägar och i kollektivtrafiken.
Det är viktigt för landets arbetsgivare att uppmuntra sina anställda att röra på sig mer både till och från arbetet och vid tjänsteresor. En möjlighet för arbetsgivare att erbjuda sina anställda ”hälsocyklar” utan förmånsbeskattning, för att användas i den dagliga transporten till och från arbetsplatsen, skulle ge stora ekonomiska fördelar både för arbetsgivaren (ökad produktivitet), kommunen (ökade skatteintäkter) och Landstinget (minskade sjukkostnader).
I dag kan en arbetsgivare köpa gymkort till sina anställda utan att dessa förmånsbeskattas. Om arbetsgivaren istället vill inspirera sina anställda till att dagligen cykla före arbetet genom att köpa en cykel till dem, då blir det förmånsbeskattat. Trots att den typen av daglig motion skulle ge betydligt bättre effekt både på hälsan och arbetskapaciteten än att gå till gymmet då och då efter jobbet. Dessutom skulle det på många orter ge minskad trängsel i biltrafiken.
När arbetsgivaren tillhandahåller fordon, är bilen skattegynnad. Om arbetsgivaren istället vill leasa tjänstecyklar åt de anställda, finns det inte någon liknande skattefördel. Att undanta en sådan lösning från förmånsbeskattning, skulle ge positiva effekter för både folkhälsan och arbetseffektiviteten, samtidigt som det skulle ge kostnadsbesparing för företag och samhället i stort.
Även reglerna för resor i tjänsten bör ändras. Den som använder egen bil i tjänsten har rätt till reseersättning, men den som använder egen cykel i tjänsten får ingen ersättning. Är det rättvist? Borde det inte snarare vara så att det mer miljövänliga transportsättet skall vara det gynnade?
En statlig utredning skall inom kort lägga fram förslag till regelförändringar som skall öka användningen av cykel. Utredaren har nu en möjlighet att föreslå en enkel lagändring som hjälper riksdagen i dess ambition att få fler att använda cykel och samtidigt även stödjer riksdagens ambitioner att öka folkhälsan, minska transporters miljöbelastning och dessutom minska trängseln i större städers rusningstrafik. Partier och enskilda riksdagsmän kan också motionera om detta.
JAN CARLSON
ordförande Cykelfrämjandet
JAHN EKMAN
ordförande Svenska Cykelförbundet
KLAS ELM
ordförande Svensk Cykling
CHRISTIAN FASTH
ordförande Trampkraft
SVEN HUNHAMMAR
klimatchef Naturskyddsföreningen
CHRISTIAN JUUL
fd ordförande Cykelfrämjandet
KRISTER SPOLANDER

Bloggarkiv