Stig Östlund

torsdag, maj 23, 2019

Havet


Jag behöver havet eftersom det lär mig:

Jag vet inte om jag lär mig musik eller samvete:


Jag vet inte om det är ensamt eller djupt


eller bara snurra röst eller bländande


antagande av fisk och fartyg.


Faktum är att även när jag sover


på något sätt magnetisk cirkel


vid högskolans universitet.


Det är inte bara de krossade skalen


som om någon darrande planet


deltar gradvis döden,


nej, från fragmentet jag rekonstruerar dagen,


från en streak av salt, stalaktiten


och av en sked den enorma guden.


Vad han lärde mig innan jag behåller det! Det är luft,


oupphörlig vind, vatten och sand.


Det verkar litet för den unga mannen


att här kom han att leva med sina bränder,


och ändå pulsen som gick upp


och gick ner till dess avgrund,


Kalla av den knäckande blåen,


stjälkningen,


böljandet av vågens utbrott


slösar snö med skummet,


Stillheten, där bestämd


som en stentron djupt,


han ersatte rummet där de växte


envis sorgsenhet, som hämtar glömska,


och förändrade min existens plötsligt:


Jag gav min vidhäftning mot den rena rörelsen.


                                                Neruda

Bloggarkiv