Stig Östlund

söndag, november 24, 2013

Vår huvudstads historia

Gamla stan. Karta från 1500-talet. Norr till vänster.

Det som vill lära sig så mycket  om Stockholms medeltida historia har ett betydande antal vetenskapliga arbeten att tillgå. Grundläggande sägs Nils Ahnlunds (som ju även skrivit Sundsvalls Historia 1, 2) Stockholms historia före Gustav Vasa vara. En utmärkt kompletering är Henrik Schücks Stockholm vid 1400-talets slut (i den av Tord O:son Nordbergs bearbetade upplagan) och av de inledande kapitlen i hans Hanssons Med tunnelbanan till medeltiden.
Talrika uppsatser om det medeltida Stockholm har också publicerats.
Vad gäller arkeologien rekommenderar jag Elisabet Regners nyligen utkomna Det medeltida Stockholm (som jag lånat på Stadsbiblioteket i Sundsvall).
Av de ovan uppräknade böckerna är det bara arkeologiboken som jag har "läst" och försökt lära mig så mycket som möjligt ur; och att ha i min hand  vid mitt nästa Gamlastan-besök.
Men jag gissar att det smartaste är att börja med den otrolige Nils Ahnlunds bok.

Apropå - Rekommenderad artikel om Nils Ahnlund: http://www.popularhistoria.se/artiklar/historikern-nils-ahnlund-en-expert-pa-att-popularisera/

Apropå II - Under 1800-talet proklamerade starka viljor att man borde riva Gamla stan och tillämpa en traditionell stadsplanering med mer rymd och ljus, istället för trånga gränder och tätbyggda hus. Men tack och lov genomfördes det aldrig och under början av 1900-talet kom samhället till insikt med vilket historiskt värde Gamla stan har. Vi gläds åt att Sundsvallspolitiker inte regerade där.

Apropå III - Bilden: Storkyrkan, Gamla stans äldsta kyrka (ett måste vid något Stockholmsbesök - liksom t.ex.  Riddarholmskyrkan) http://www.stockholmgamlastan.se/lang_sv/historia/storkyrkan.php

Bloggarkiv