Stig Östlund

onsdag, december 06, 2017

När Gunnar Johansson var på väg till sin barack ute i trädgården i Råneå, cirka 4 mil utanför Luleå,  fick han syn på något i snön som såg ut som en stor dunboll.
–”Vad fasen är det här? Är det en katt eller vad är det? ”, tänkte jag när jag när jag först fick syn på den.
Efter att ha fastställt att det inte var någon katt det rörde sig om, utan en fågel, så tog Gunnar kontakt med Susanne Backe på länsstyrelsen. Hon frågade då om det inte var en fasan de hade hittat.
–Jag som jägare ser ju skillnad på den här fågeln och en fasan. Att den var sällsynt såg jag direkt, säger Gunnar Johansson.
När hon fick se en bild på fågeln kunde Susanne Backe slå fast att det var en Rördrom. Arten håller oftast till i sydligare delar av Europa såhär års, och det här är första gången ett fynd har påträffats så här långt norrut under vintern.
Nu är denna rördrom på väg soderut i en långtradare destinerad Stockholm.

Rördrommens "sång" (bölande ljud): http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2776408

Bloggarkiv