Stig Östlund

söndag, december 10, 2017

Den som söker
hen finner
Igår var jag på ett bibliotek i Stockholms län för att under någon timme bläddra igenom ett par dagstidningar och favotidningen"Råd och Rön".
Då blev jag genom en artikel påmind om Marcel Proust.
Varför inte passa på och fråga efter någon bok, skriven av mästaren?
Tjänstgörande på biblioteket: "Marcel Proust, vem är det, hur stavar man namnet".
M -A- R- C- E- L  P- U-S -T sa jag.
Jag råkade stava fel. Jag var nämligen "något" upprörd; undrade för mig själv hur man anställer bibliotekspersonal. Att man utgår från fysiska företräden stämmer tydligen inte heller, åtminstone - ursäkta mig - i relaterat fall. Kanske släktskap avgör (?).
Efter en halvtimme och med rättstavat namn på den store författaren hittades den 29 sidor tunna "Madame de Breyves melankoliska sommar".
Men nog var det jobbigt...för oss båda.

Bland våra riKsDagspartiledare finns det tydligen även litteraturfrånvända ledare. 
b USCH!

Bloggarkiv