Stig Östlund

tisdag, juli 19, 2016

Stockholm

Torsten Wallin flyttade  sommartid för drygt 25 år sen till en liten ö i Stockholms yttersta skärgård och började med att bygga upp en trädgård där det blivit naturliga "tomrum" efter bygget av sommarhuset.

Eftersom Torsten är proffs, och arbetar som landskapsarkitekt i Stockholm, så kunde han inte låta bli att börja gräva i marken och planera för en trädgård bland klippskrevor och ljunghedar, en trädgård som kunde samsas med den vackra naturen där bl a låga enar dominerar, men också dungar av träjon (ormbunkar), alar och inslag av naturliga hällkar i graniten.

Häromdagen fick jag förmånen att  besöka denna ö tillsammans med ett tiotal andra naturintresserade.

Som inte alls ovanligt i mitt fall när jag besöker intressanta platser (!) lämnade jag (av outgrundlig anledning) både mobil och min kamera hemma. Wallins hemsida har fått hjälpa mig med ett par bilder:


En av gästerna (han
är norrlänning) fotad
på ön.










Torsten Wallin har i en prydlig bok
i skrift och bilder beskrivet sin "sagoö",




Apropå
Sverige är vackert och vackrast i Sverige är Stockholms skärgård och de norrländska fjällen... menar jag.

Bloggarkiv