Stig Östlund

tisdag, juli 19, 2016


   
 


Hej Stig,

Jag skriver från Arktis där jag befinner mig ombord på Arctic Sunrise. Här, så långt norrut som man kan komma i världen, seglar vi nu på ett nytt hav som växer fram i takt med att klimatförändringarna smälter isen.

När isen smälter rör sig bottentrålare – havens bulldozers - allt längre och längre norrut. I sitt torskfiske använder de tunga bottentrålar som i ett enda svep förstör allt i sin väg.

Tack för att du skrivit på för att stoppa förstörelsen! Hjälp oss att sprida ordet till dina vänner så att vi ökar trycket på Norge att agera. De kan nämligen se till att de arktiska områdena skyddas för gott från bottentrålning.
Dela på Facebook

Vi är här för att kartlägga havsbottnen – ofattbar skönhet och förstörelse - med den fjärrkontrollerade kameran "Nemo". Ögonblicket då vi sjösätter Nemo är fullt av spänning: vad ska vi hitta på botten?

Jag känner mig uppspelt som ett barn på julafton när jag utforskar denna okända värld. Vi vet mer om månens yta än om djupen i våra hav. När Nemo når bottnen förvånas vi över vad som dyker upp i monitorerna: färgglada mjuka koraller, enorma sjöstjärnor, anemoner, eremitkrabbor, ormstjärnor, sjögurkor, sjöborrar, räkor, borstmaskar. Allt är mycket färgstarkt - och så vackert.

Vilken skillnad mot vad vi såg för bara några dagar sedan. De områden där bottentrålning ägt rum är raka motsatsen. Spåren efter trålningen täcker havsbottnen som ärr, en plöjd åker, allt upp och ner, ingenting på sin ursprungliga plats.

Jag hoppas därför att du har lust att sprida vår bild på Facebook för att hindra ytterligare förstörelse. Be dina vänner att uppmana Norge att skydda denna magiska undervattensvärld.

Att se all denna skönhet - och förstörelse - får mig att undra: om vi skulle ha haft samma tekniska möjligheter för några decennier sedan och kunnat få samma bilder av havsbottnen i andra delar av världen: skulle vi då ha uppskattat havets skönhet mer, förstått omfattningen av förstörelsen genom trålning bättre, agerat snabbare, skyddat fler områden?

Arktis ger oss en andra chans: många områden här har hittills skyddats av isen och förblivit orörda och ursprungliga. Låt oss bevara dem så!

Dina vänner kan hjälpa till och höja sina röster för att övertyga Norges regering om att skydda områdena kring Svalbard! Dela gärna vår bild på Facebook!

Tack för hjälpen!

Varma hälsningar från alla oss ombord,
Larissa Beumer

Ansvarig för Greenpeace Arktiskampanj

Bloggarkiv