Stig Östlund

torsdag, maj 19, 2016

Ophiocordyceps unilateralis
" Vem var kung över Sverige mellan den 30 september 1568 och den 17 november 1592?
Nej!
Gör det inte – googla inte!
Jag vill hävda att det är okej att inte veta allt, hela tiden. Tillgången till information, när som helst och om nästan vad som helst, har gått överstyr och har blivit ett mångfacetterat problem för oss.
Låt mig förklara vad jag menar.
Tänk dig följande scenario: Du berättar om en häftig svamp som du har hört om. Du berättar om hur den kontrollerar hjärnan på döda myror – de blir mer eller mindre zombiemyror. Din kompis tycker det låter otroligt osannolikt.
Fram åker mobiltelefonen.
Mycket riktigt, Ophiocordyceps unilateralis finns.
Du kunde dock ha litat på mig så slapp vi sitta igenom de där tre minuterna av tystnad när din mobiltelefon skickade signaler till rymden för att få uppkoppling. När du fumlande skrev ihop några ord att söka på och när du till slut fick svaret efter att ha letat runt på några tröga webbsidor.
Du kunde bara ha litat på mig. Och spelar det verkligen någon roll om zombiemyror finns eller inte?" / Robin Brink ST

Som född vetgirig och vän av sanning spelar det faktiskt roll för mig iaf/Stig





Bloggarkiv