Stig Östlund

onsdag, december 07, 2011

Kungen som prisutdelare

Jag tillhör inte den jättestora gruppen vane-teve-tittare. Mina fasta tevevanor inskränker sig till stora Fotbollsturneringar, Vasaloppet, Nyårsdagskonserten och Nobelprisutdelningen. Det är med behållning, och med stor respekt för de inblandade, som jag tittar på de programmen. Långa stunder sitter jag högtidligt upprätt i min väl bevarade tevefåtölj; det kan vara när fotbollens VM-pokal eller litteraturpriset utdelas, när det kämpas på upploppet i Mora eller när Wien-proffsen spelar Strauss. Men fortsättningen? Jag är rädd för att sjunka ihop helt och hållet i fåtöljen om någon dag, och känna olust och pinsamhet när kungen då överlämnar nobelprisen. Pinsamhet då internationell media nu uppmärksammar vår monarks påstådda, särskilt för en statschef minst sagt obskyra förehavanden.

Bloggarkiv