Stig Östlund

lördag, mars 27, 2010

The New Sweden

Den våldtagna flickan i Bjästa trakasserades på internet i nästan ett år. Nu har näthatet vänts mot den våldtäktsdömde pojken. Skolinspektionen anser att nio av tio skolor är för dåliga på att arbeta mot kränkningar. Flera experter kritiserar skolornas arbete mot nättrakasserier. ---
Psykologiprofessorn Ann Frisén, som forskar om nätmobbning, håller med om att skolorna är dåliga på att hantera mobbning på nätet:
"De vuxna är frånvarande och ingen säger ifrån. Barn och unga är lämnade ensamma".
"Ingen säger ifrån", just det, ingen säger ifrån. Men visa "musklerna" på nätet i anonymitet det går bra. Feghet härskar i vårt land. Det svenska samhället har sina brister om nu någon inte förstår det, eller vill förstå det. Någon ändring av det hela syns inte i sikte. Tvärt om. De välgödda i vårt land drar sig undan, de svaga orkar inte. Påsken är aktuell, de priviligerade skrattar i sitt sinne, och många åker till fjällen, så här års det bästa stället att glömma sitt lands problem. Eller Maldiverna, en lika bra undanflyktsort. Många av de svaga super sig fulla till påsken för att glömma sitt elände, och blir en del av problemen. Fegheten ökar, klasskillnaden ökar. Vår sunda, kloka moder Svea attackeras och blir till slinkan Svea. Mitt hjärta gråter över utvecklingen i mitt land. Jag blir också mer och mer tacksam över vad mitt land har bjudit mig. Jag har kunnat älska Moder Svea, nu är det på väg mot hat. Det gör i alla fall ont att se henne.

Bloggarkiv