Stig Östlund

tisdag, juli 21, 2009

Syrebrist

Benny Anderssons orkester och Helen Sjöholm har legat på Svensktoppen med Du är min man i i ett halvt decennium skriver Hanna Fahl i Svenska Dagbladet, och det är som att jag skulle ha skrivit artikeln själv. Tomas Ledin är tillbaka och låter exakt lika som han gjorde för femton år sedan.
Allting är sig likt. Sverige står stilla som het, dallrande luft så tom på syre att det knappt går att andas.Varje dag vaknar vi och tittar ut i en värld där Du är min man fortfarande är landets mest älskade låt.
Politisk åsikt och livspartner bytes oftare än favoritlåt.Vi kan bara hoppas att det finns hopp då Du är min man bara ligger trea just nu (har jag läst). Men före ligger en låt som firar två Svenstoppår i slutet av sommaren.
Leder gör La Voix, och det skulle inte förvåna om denna låt, som Europa omedelbart kastade på den gigantiska schlagersophögen, också kommer att kunna fira femårsjubileum på Svensktoppen; majoriteten av det svenska folkets tyvärr mest älskade kulturforum.

Bloggarkiv