Stig Östlund

onsdag, mars 25, 2009

Villarreal

Villarreal i Spanien har sedan många år, tillsammans med Boca Juniors i Argentina varit mina favoritlag i fotboll. Några andra stora favoriter, varken lag eller enskilda har jag egentligen inte inom idrotten över huvud taget, men önskar naturligtvis för distriktets ökande självkänslas skull att GIF (Sundsvall) i fotboll och TIK (Timrå) i ishockey når framgångar. I dagarna har min - för utomstående kanske oförklarliga - fina känsla för Villarreal befästs: I dessa tuffa ekonomiska tider har nämligen Villarreals president Fernando Roig infört en unik idé, nämligen att låta säsongskortsinnehavare som mist sina jobb få nästa säsong helt gratis! Dessutom ska biljettpriserna på lagets hemmaarena El Madrigal sänkas. Billigare biljettpriser även på GIF:s hemmamatcher torde vara en god idé om man tänker på de arbetslösas svåra situation, och det gör ju de flesta av oss . Om det administrativt skulle gå att enbart ge de arbetslösa billigare biljettpriser - betydligt billigare i så fall - vore detta naturligtvis det allra bästa. Beträffande arbetslösa med säsongkort torde det i alla fall vara lättfixat.
Maktens välgödda folk trampar på de arbetslösa, men vi är faktiskt många som känner starkt för de arbetslösa. Giffarnas supporterklubb är en god PR för stan genom sin sympatiska framtoning, och unik inom dagens illa skadade supporterkultur; huvudklubben kan även göra god PR - särskilt om inte sportresultatet räcker till - vad gäller behandlingen av nedtryckta medmänniskor.
Utan att vilja framstå som någon jultomte och vilja ge intryck av att vara mer sympatisk än andra, betalar jag personligen en tjuga mer på giffarnas hemmamatcher, om jag vet att detta innebär att det blir lättare att ge de arbetslösa sänkt biljettpris.Bussbolaget kunde även det ställa upp för de arbetslösa på något sätt; men i det fallet har jag tyvärr inga förhoppningar alls.

Bloggarkiv