Stig Östlund

tisdag, maj 05, 2015

Insändarartikel i Sundsvalls Tidning den 5 maj 2015


Bild från nätet


INSÄNDARE 


Jag bor i Fränsta och vill gärna gå till butiker för att handla. Vi har bland annat Konsum och Ica här. Tiggarna sitter utanför och tigger. Helt okej för mig, men när muggen står på infarten av ingången till butiken så jag måste kliva över muggen, eller att jag råkar kliva på den, så blir jag arg. Ja, det är inte heller så roligt att kliva på en mugg. Det känns i hjärtat.
Tiggarna sitter så till ibland så att jag ej kommer förbi, så jag måste se vart han/hon är för att inte skada honom eller henne.
Eller när jag ska lägga brev på brevlådan utanför Ica och måste sträcka mig över honom och sätta foten mellan hans dyna och en blomkruka för att nå brevlådan, då måste jag reagera. Tänk om jag kliver eller faller över tiggaren. Vem bär då ansvar för den olyckan? Gamla människor kommer ej fram till brevlådan med sin rullator för att lägga i sina brev. Vad händer om olyckan är framme? Så jag är ej ensam som reagerar.
Ska det vara så här? Vad säger lagen? Jag är en människa som älskar medmänniskor och vill ej kliva på någon. Har pratat med personal både på Ica och Konsum, igen större förändring har skett ännu.
Gun-Inger Fridestig
Fränsta

Bloggarkiv