Stig Östlund

torsdag, januari 29, 2015

Sundsvallsbron


När man som jag  dagligen från sitt fönster ser de många, tunga lastbilarna
dra förbi över bron, och medveten om att de allra flesta lastbilarna väljer bron även efter avgiftsinförandet, blir man - om inte förr - nöjd över brobygget med tanke på att lastbilarna  med sina avgasspyor och buller (ibland också med farlig last) tidigare tvingades att knuffas och tränga sig genom stan. Naturligtvis är förhoppningen  att alla personbilsförare som förutom giftig soppa i tanken  har bojkottsavsikt i sina (andra) tankar  tänker om , vilket jag också tror att de flesta  förr eller senare gör.
Tiden  läker i många fall inte alls alla  sår som det påstås, men i det här fallet är jag  säker på att det djupa, svidande avgifts-såret läks, och den i och för sig  förståeliga brobojkotten tynar ut.
Lite besviken kan man dock bli över något annat, om än det handlar om en lägre division och är mindre betydelsefullt: 
Trafikverkets kundtjänst upplyser vid förfrågan om brobelysningen
att den nu är helt enligt ritningarna, och att alla lampor är kontrollerade.
Vi många som är positiva till det imponerande bygget som lett till den vackra bron hade hoppats att
att den även vid mörker  skulle kunna visa upp sig  åt det praktfulla hållet till.
De många, stora och inte minst  viktiga  lastbilarnas broöverfart innebär dock att
betyget  blir väl  godkänt trots de förba...benade avgifterna, och en enligt många med mig fattig kvällsbelysning.

Hur broavgiften fastställdes:

Bloggarkiv