|
DA-analys. Anställda inom industrin har i flera år vittnat om det uppskruvade tempot. Mer vinst ska pressas ur en allt mer slimmad organisation. Det kostar på och det sliter. SCA-toppens resor med privatjet och exklusiva jaktträffar väcker en del frågor.
De tar aldrig slut, uppgifterna som Svenska Dagbladet och ekonomisajten N360 avslöjar i sin gemensamma granskning av hur SCA-toppen flyger med företagets egna jetplan. Att ta privatjeten kostar troligtvis runt 100 000 kronor per flygtimme, har branschexperter uppgett till tidningarna.
Ibland kan det vara det mest effektiva sättet att lösa en resa på. Att resa i ett dygn och mellanlanda flera gånger är inte ett bra upplägg inför en viktig förhandling. Men under granskningens gång har andra resvanor kommit upp till ytan.
SCA har en jaktanläggning i Härjedalen som de har renoverat för 100 miljoner kronor. Den numera avgående styrelseordföranden Sverker Martin-Löf fick fri förfoganderätt över anläggningen i 60-årspresent av SCA. Han ska ofta ha använt SCA:s privatjet för att resa till jaktanläggningen och representera med andra näringslivstoppar. En gång ska planet ha sänts ner från Östersund till Stockholm för att hämta en kvarglömd plånbok – en 2-timmarsflygning tur och retur till en kostnad av uppskattningsvis 200 000 kronor.
Hur mycket är 200 000 kronor? Det kan vara några timmars flygning med ett tomt privatjet. I skogen – på till exempel SCA:s mark där råvaran växer som sen förädlas på koncernens sågverk, massa- och pappersbruk och i hygiensektorn – går tiden långsammare.
En skogsarbetare som sätter plantor i Sverige har normalt ett ackord runt 45 öre per planta. En vanlig dag sätter skogsarbeteren runt 2 300 plantor på en hektar skogsmark och tjänar en tusenlapp.
Det tar alltså 200 dagar – eller nio månader om helger räknas bort – för skogsarbetaren att jobba ihop en lön på 200 000 kronor. På den tiden sätter hen cirka 460 000 plantor i backen. Sen tar det decennier innan träden kan avverkas och ge intäkter till SCA.
Frågan väcks – har SCA:s ledning ens reflekterat över vad 200 000 kronor är eller hur de blir till? Förstod de hur många timmar av andra människors arbete de gjorde av med när de skickade ett tomt plan för att hämta en kvarglömd plånbok?
Samtidigt som detta har pågått i toppen, har annat hänt i resten av företaget. De senaste tio åren har besparingspaketen gått i varandra, åtgärdsprogramen ska minska kostnaderna och öka produktiviteten. Tusentals anställda har fått lämna koncernen, flera hundra av dem i Sverige. Några sågverk, pappersbruk och förpackningsfabriker har lagt ner, resten har slimmat sin personalstyrka./Text: Dagens Arbete