Stig Östlund

tisdag, oktober 29, 2013

”Forskare: Rödvin kan bromsa alzheimer”.


Publicerad DN
2013-10-28 00:05
”Ett glas rödvin kanske är rätt väg för att undvika att drabbas av demens.”
Kanske. Eller kanske inte. Vad rödvinsdrickande har för inverkan på alzheimer säger forskarna inte mycket om. Upptäckten är att antioxidanten resveratrol aktiverar SirT1, ett protein som gör att cellernas produktion av beta-amyloid och tau-proteiner minskar, ämnen som spelar en central roll i sjukdomsprocessen. Och resveratrol – ja, det finns bland annat i skalet på vindruvor.
Är det utifrån detta fynd rimligt att gissa att ett glas rödvin förebygger demens? Magasinet Accent frågade Maria Ankarcrona, docent och alzheimerforskare på Karolinska institutet. Hon framhåller dels att försöken hittills bara gjorts på cellnivå – om resultatet kan överföras till människor vet man inte – dels att inget tyder på att alkohol har någon positiv inverkan. Det är ju inte effekten av rödvin som har testats på SirT1, utan effekten av ämnet resveratrol.
Ankarcrona tror inte att någon forskare skulle rekommendera rödvin för att minska risken för alzheimer. Troligare är i så fall att det framställs läkemedel med antioxidanten. Och hur som helst finns det inget som säger att vin skulle ha större effekt än druvor.
Det hindrar inte public service-bolaget att spekulera kring vinets positiva effekter. Det hade inte varit så mycket att orda om ifall den åtråvärda substansen förekommit i kamomillte eller hallonsaft. Men vin är inte te eller lemonad. Som Ankarcrona säger: ”Risken finns alltid att nackdelarna överväger fördelarna.” Både medicinskt och socialt.
Självklart ska medierna berätta om forskningsrön som påvisar positiva hälso­effekter av vin eller andra alkoholhaltiga drycker. På samma sätt som man berättar om negativa effekter, till exempel ökad risk för en del cancerformer. Men det är bedrövligt när nyhetsredaktioner på lösa grunder bidrar till bilden av att rödvinsdrickande är ett sätt att ta hand om sin hälsa.

 
 
Visar 1-10 av 2
 

Bloggarkiv