Stig Östlund

torsdag, januari 10, 2013

Min exklusiva söndagsrätt





Högst 4 pers, 15 min + 10 i ugn

3 frukost- eller lunchkorvar (max 15% fett)
2 röda paprikor
1 knippa salladslök
6 ägg
1 dl vatten
1 tsk salt
½ tsk nymald svartpeppar
2 dl riven ost (17%)
1 msk olivolja




1. Sätt ugnen på 225 grader. Skär korven i skivor. Skär paprikan i bitar (urkärnad). Ansa och skiva salladslöken. Vispa ihop ägg, vatten, salt och peppar. Blanda i osten.
2. Fräs korv och paprika i olja  i en stekpanna som tål ugnsvärme i cirka 3 min. Lyft eller stick i omeletten så att lös smet kan rinna ner och stelna.
3. Efterstek omelletten mitt i ugnen cirka 10 min, tills äggsmeten har stelnat och rätten har fått fin färg. Servera med bröd (EJ vitt), helst nybakad surdegslimpa. Dryck: kylskåps-kylt vatten.




Bloggarkiv