Stig Östlund

torsdag, januari 17, 2013

Gevalia om skämtbilderna: "Vi tycker att det är tragiskt"




Gevalia om skämtbilderna: "Vi tycker att det är tragiskt"

         

Gevalias marknadschef är måttligt road över de skämtbilder som just nu sprids som en löpeld i de sociala medierna.
Gevalia om skämtbilderna: "Vi tycker att det är tragiskt"Gevalia om skämtbilderna: "Vi tycker att det är tragiskt"Gevalia om skämtbilderna: "Vi tycker att det är tragiskt"

 

"När du får oväntat besök". Så lyder Gevalias ikoniska slogan, som skapades av reklambyrån Young & Rubicam för nära 28 år sedan. Sedan dess har konceptet använts i en mängd reklamkampanjer.
Nu sprids skämtvarianter av Gevalias slogan – kopplade till den uppmärksammade tågolyckan i Saltsjöbaden – som en löpeld på nätet. Barnsligt!
Hittills har fler än 15 bilder som driver med tågolyckan och "När du får oväntat" besök laddats upp på Facebook. Den bild som har spridits mest har delats över 1000 gånger, fått nära 300 kommentarer och har "gillats" av över 16 000 personer. Barnsligt!
"Gevalia kunde inte marknadsfört sig bättre", är en kommentar på Facebook.
Andreas Leijon, tidigare chefredaktör på Macworld samt Cap & Design, är en annan person som uppmärksammat skämtbilderna.
"Jag är för kreativa PR-kampanjer men det Gevalia gjorde med Saltsjöbanan i natt var lite over the top. #oväntatbesök", skriver han på Twitter.
På Gevalia är man mycket väl medvetna om bilderna som sprids i de sociala medierna. Flera privatpersoner har dessutom ringt till bolaget med anledning av skämtbilderna.
Gevalia har dock valt att hålla en låg profil och att inte kommentera bilderna. När dagensmedia.se når marknadschefen Malin Millbourn är även hon fåordig:
– Vi tycker bara att händelsen är tragisk, säger hon.
Men känslorna är tudelade.
– Genomslaget i sociala medier är ju ett tecken på att Gevalias reklamkoncept "Oväntat besök" är så starkt. Det i sig är förstås positivt och ett kvitto på att Gevalia är ett fantastiskt starkt varumärke.
Den unga kvinna som befann sig i tåget när det kraschade in i ett bostadshus skadades allvarligt och skämtbilderna har även fått hård kritik i de sociala medierna.
"Asså gud hur jäkla moget är det att skämta om det här som faktist har hänt? Kan ingen här visa lite medkänsla eller!? :-S Bra störd är man som skämtar om sånt här (absolut!)... Herregud", skriver en person på Facebook.

Bloggarkiv