Stig Östlund

måndag, december 31, 2012

Perfekt frukost om det inte vore för smaken

Min frukost fotograferad idag.

Lika frukost som som under de senaste dagarna,
inmundigad ung. samma tid varje gång
(en kopp kaffe därpå):
Vetekli-gröt som är extra"veteklipudrad" (ur den synbara tillbringaren). Två hembakade
surdegsmackor (som de senaste dagarna har ersatt fabrikstillverkade
rågkusar) med purjolök och tomater.
En frukost att stolt rekommendera.

Ingredienser surdegslimpan:
Surdeg för syrning under två dygn:
25 g jäst, 3 dl vatten och 3 dl rågsikt.
Efter 2 dygn:
7 dl vatten, ½ dl olja eller smält margarin,25 g jäst, högst 3 tsk salt ,
1 msk kummin, ca 2½ ltr rågsikt.
Pensling:
1 ägg och 2-3 tsk kummin.

Motionerande helst före frukosten och då ätandet direkt efter duschen, annars tidigaste en timme
efter frukosten

Viktigast av dagens måltider är frukosten anser (även) jag, men många yngre har väldigt svårt att ta detta till sig

Sittplatsen för frukosten har också iaf i mitt fall betydelse. Jag har ett stort köksfönster framför mig genom vilket jag kan se Södra Stadsberget och en stor del av slalombacken där. Detta gör att
jag kan glömma ätandet vilket är en fördel då, ärligt talat, smaken inte är någon höjdare ;) Ett par
tekakor med fet korv vore godare, för att inte tala om kaffe med ett par
wienerbröd varje morgon.
PS Under mitt frukostätande påminns jag ibland om de stackars hästarnas
situation, de måste ju äta hö, och inte bara på morgonen.

 

Bloggarkiv