Stig Östlund

fredag, juli 06, 2012

Copa Libertadores



Copa Libertadores, en turnering av högsta fotbollsklass. Sydamerikas motsvarighet till Champions League. Första finalmatchen mellan Boca Juniors i Buenoas Aires i årets turnering slutade 1-1; den andra vann Corinthians häromdagen på hemmaplan med 2-0.
Årets mästare är alltså Corinthians. Det är första gången som brasselaget vinner Copa Libertadores. Det verkar inte ha varit något skönspel precis (som oförglömliga Spaniens i EM-finalen) men det kan man nog inte vänta i en finalmatch i Copa Libertadores, inte minst mellan ett argentinskt och ett brasilianskt lag. Doch fanns som vanligt tydligen en annan kul grej i fotbollsvärlden: passion. Corinthians första mål kom till efter lite strul som dock avslutades med ett otagbart mål; se videosnutten nedan.
En tråkighet är att fotbollskonstnären Riquelme i  "min" (tidigare medlem) klubb Boca Juniors meddelat att han nu avslutar sin strålande karriär. Men det är inte bara Ramón Riquelme som tar avsked av Boca, klubben tvingas att lämna ifrån sig Cvitanich (tillbaka till Europa och Ajax?) och  Roncaglia.
Gooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooool:



Världsspelaren Román (Riquelme):


Wikipedia (svenska) om Riquelme >> http://sv.wikipedia.org/wiki/Juan_Rom%C3%A1n_Riquelme

Bloggarkiv