Stig Östlund

lördag, november 22, 2014

Omständig gammal multiplikationsmetod

Utför multiplikationen 13x14
/ 13      14
   6       28
/  3       56
/  1      112    = 182


- Halvera 13 (bortse från bråkdelen och välj närmast lägre tal)
- Resultatet (6) halveras och 28 fördubblas
- Resultatet  3 halveras resp 56 fördubblas
- Markera talen i den vänstra kolumnen som är udda och addera motsvarande tal
  i den högra kolumnen.


Ur boken "Matematiken i historien" av Jan Thompson; studentlitteratur/1996. Rekommenderas till matematikintresserade. Boken är eg. ett komplement till läroböcker i matte, men kan även vara av intresse för icke mattestuderande oavsett kunskap.
Själv är jag mycket intresserad av matte, men har "bara" gymnasieutbildning (ek. linje) som jag f.ö. kände mig tvingad att genomgå på äldre dagar då jag tillhörde de - jag tror vi var tre, däribland tjejen "Tuttan" som var bäst - som aldrig fick den minsta chans  att flytta till "lärovärke" från  folkskolans klass... var det femman? Det var f.ö. inte ovanligt att folkskoleelever med sämre förutsättningar (inte bara barn till "ingenjörn" på fabriken) än vissa andra fick möjlighet att studera vidare.

Bloggarkiv