Stig Östlund

måndag, mars 31, 2014

Boktips


För den som vill lära sig mer om  anatomi, om våra celler, om vår kropps hud, immunsystem, nervsystem, öron, ögon,  endokrina system (handlar om hormoner), hjärta och kretslopp, respirationssystem (lungor mm),  temperaturreglering, njurar, urinvägar, matspjälkningssystem, rörelseapparat/motorik, fortplantning mm finns en alldeles utmärkt bok att rekommendera: Fysiologi och  anatomi, den levande människan.
Det är egentligen som det heter "en lärobok i fysiologi och anatomi för sjuksköterske-, sjukgymnast- och arbetsterapeutprogrammen och liknande utbildningar" men jag anser att även vi andra utanför "området" kan lära oss mycket av den. Boken "kännetecknas av pedagogisk omsorg" heter det ju också. Nackdelen med boken är priset, den är mycket dyr. Men den finns på välsorterade bibliotek vilket jag själv just utnyttjat också  med avsikten att få hjärnmotion som ju är lika viktig som den fysiska motionen.
Jag pluggar just -  och så gott det går - kapitlet "Hjärta och kretslopp": Mycket intressant. Men, vilket känns något trist, i min ålder kan man inte känns sig säker på att även en mindre mängd kunskaper som man insuper finns kvar efter nån vecka.  Kanske kapitlet "Nervsystemet", som jag hoppas komma till så småningom, kan ge svaret på detta trista.


PS Ur kapitlet "Hjärta och kretslopp":
"--- blodkärlens totala längd är cirka  100 000 km ---"
Hundratusen km? Va'? Tryckfel?


Sundsvall: boken finns inte på stadsbiblioteket, men på Mittuniversitetsbiblioteket.

Bloggarkiv