Stig Östlund

onsdag, juni 22, 2011

Utbildade väljer bort hemorten

Stora delar av landet dräneras på kompetens, när högskoleutbildad personal flyttar till storstäderna. Norrbotten är värst drabbat. ”Det kan på sikt bli svårt för företag att växa”, säger Jan-Eric Sandberg, regionchef på Teknikföretagen.
 Hoppa till textinnehållet


Onsdag den 22 juni

Sök StartsidanNäringslivKulturOpinionSportResorMat & VinBostadA-ÖStockholm Sverige Världen Multimedia Idagsidan Väder Quiz Sudoku Korsord Tipsa SvD Andres Lokko

Green.Andres Lokko

PrenumerationKundserviceAnnonseraSvD accentPDF-tidningSvD InfoTill startsidanUtbildade väljer bort hemorten



Linda Salomonsson från Arvika arbetar på Patent- och registreringsverket. Hon hamnade i Stockholm efter studier vid Umeå universitet och KTH. ”Jag tror att de flesta intressanta jobben finns i storstäderna, därför tror jag att man hamnar här”, säger hon.

Foto: Lars Pehrson

22 juni 2011 kl 02:00, uppdaterad: 22 juni 2011 kl 06:45



Stora delar av landet dräneras på kompetens, när högskoleutbildad personal flyttar till storstäderna. Norrbotten är värst drabbat. ”Det kan på sikt bli svårt för företag att växa”, säger Jan-Eric Sandberg, regionchef på Teknikföretagen.





Civilingenjören Linda Salomonsson, 36, bor i Nacka utanför Stockholm. Hon kommer från Arvika och är en av många högutbildade som bosätter sig i storstadslänen.



– Min tanke var att återvända till Värmland. Jag har läst inriktning kemiteknik, papper och massa, och det finns mycket sådan industri där. Men när jag väl var utbildad hade jag fått ett barn med en man inom it-branschen, då var det lättare för oss båda att hitta jobb i Stockholm.



Högskoleverket och Statistiska Centralbyrån, SCB, har undersökt var nyutexaminerade var skrivna ett år innan de påbörjade sin utbildning och jämfört det med var de var bosatta två år efteråt, vid årsskiftet 2010–2011.



Utbildade väljer bort hemorten– De positiva strömmarna går framförallt till Stockholms län, som drar till sig väldigt många högutbildade. Det beror på några stora industrier och en stor statlig förvaltning, säger Harald Theorin på SCB.
Förutom Stockholm är Uppsala, Västra Götaland och Skåne de enda län med fler inflyttade än utflyttade nyutexaminerade. Störst tapp har Norrbotten. Av 100 norrbottningar som försvinner för studier får länet bara tillbaka 67 procent, inklusive examinerade från andra län.

Svenska Dagbladet
 
Jag gissar att mitt län Västernorrland har större tapp än de flesta län i södra Sverige (?).

Bloggarkiv