Stig Östlund

torsdag, juni 02, 2011

Mitt Romney will run for president

Los Angeles Times
June 2, 2011
10:12 a.m.

Mitt Romney
Former Massachusetts Gov. Mitt Romney has announced that he is seeking the Republican nomination for president in 2012.

Wikipedia: Willard Mitt Romney, född 12 mars 1947 i Detroit i Michigan i Förenta staterna, är en amerikansk politiker (republikan) som kandiderade i presidentvalet i USA 2008. Han hoppade av den nomineringen 7 februari 2008. Han var guvernör i Massachusetts 2003-2007. Hans far George W. Romney var guvernör i Michigan 1963-1969.

Han avlade 1971 sin grundexamen vid Brigham Young University. Han fortsatte sina studier vid Harvard University. Där avlade han 1975 både juristexamen och MBA.
Romney gifte sig 1968. Mitt och Ann Romney har fem söner och tio barnbarn. Romney har i sin ungdom tillbringat 30 månader som missionär i Frankrike för Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga, där han var inblandad i en dödsolycka med en annan bil.
Romney tillträdde 1999 som chef för Olympiska vinterspelen 2002 efter att organisationen skakats av en mutskandal och hade ett kraftigt budgetunderskott. Han genomförde omorganisationer och fick evenemanget att gå med vinst.
Under ett tal till vapenlobbyorganisationen NRA sa Romney att han ägt vapen sedan han var liten, och att han alltid älskat att jaga.

Bloggarkiv