Många gratulerar Erik Hamrén till jobbet som förbundskapten i det svenska fotbollslandslaget.
Och visst är vi många som skulle vilja stödja Hamrén i hans nya jobb. Hamrén är en bra fotbollstränare, det är nog de flesta, kanske alla överens om.
Men, har han inte påtagit sig ett alltför svårt jobb. Svensk landslagsfotboll (och klubbfotboll) är
i kris. Kvalitén är under all kritik. Internationellt har vi numera inget att hämta.
Det känns på något sätt fel att just gratulera den duktige tränaren Hamrén.
I övrigt anser jag, och tydligen andra som t.ex. DN sportchef att ordföranden i det Svenska Fotbollsförbundet har suttit alldeles för länge på sin post. Han borde utbytas snarast om t.ex.
landslagfotbollen skall ha någon chans att återhämta sig. Så viktig är ordförandeposten i SFF.
Att vara ordförande i det Svenska Fotbollsförbundet är, vad gäller vakenhet, något helt annat än att vara landshövding. Det har vi lärt oss.