Bara två månader innan Statens Musikverk ska sjösättas och Rikskonserter börja avvecklas har Statens musiksamlingar lämnat ett eget förslag på hur den nya myndighetens nämnd ska se ut - en myndighet som kom till efter en omdebatterad kulturutredning och ytterligare en musikplattformsutredning. I elfte timman drar debatten igång, för det fria musiklivet, som i utredningen var tydligt prioriterat, har i slutförslaget tappat sin position. Nu väntar alla att regeringen ska ta ställning.
I Europa börjar man också på allvar se konsekvenserna av den ekonomiska krisen. I Nederländerna har man lagt ett förslag om att lägga ner radiokören och alla radioorkestrar och i Flandern ska sex musikinstitutioner ha en gemensam musikerpool för att bättre utnyttja hela styrkan. I USA strejkar Detroitorkestern mot 30-procentiga lönesänkningar och man börjar diskutera musikernas roll i samhället. Ska man ha heltidsanställda musiker som bara spelar symfoniorkester och ger konserter? Kan musikerna göra mer, kan man få mer pang för pengarna? Mitt i musiken följer och granskar utvecklingen både i Sverige och utomlands och det känns som en spännande brytningstid. /SverigesaRadio/P2
"Spännande brytningstid"? Kanske det? Men det känns väl mer som en oroande tid?