I morgon klockan 5 på morgonen svensk tid ämnas gruvarbetarna i Chile hissas upp 620 meter i en mycket trång kapsel. Själva skräckfärden tar 15 minuter.
Undrar om man lottar turordningen. Att först bli den förste i försöket att hissas upp från skräckkammaren är väl inget att eftersträva?
I går hade jag ett intressant samtal med en Chilenare här i Sundsvall. Han arbetar som chaufför i stan.
Under tre år har han arbetat i en koppargruvan Teniente i Chile, en mycket bekant gruva (strejker etc) från orolighetens Chile i början av 1970-talet.
Han sa att det känns bättre att arbeta som chaufför i Sundsvall än som gruvarbetare i Chile. Jag tror honom ;)
