"La ayuda militar a Colombia continuará" (militärhjälpen till Colombia fortsätter). Från år 2002 har Colombia mottagit totalt 6000 miljoner dollar från USA säger man i Colombia. Gissningsvis är det betydligt mer. Hur som helst är det Colombia som får mest USA-hjälp av alla länder i regionen. USA säger att det handlar om hjälp till knarkkriget, men lika mycket vill man göra sig kvitt guerillan och vänsterfolket i Colombia. Colombia (läs Urribe) är USA:s bästa vän i Latinamerika.Bilden: USA:s fösvarsminister Robert Gate (tv) och Colombias president Álvaro Uribe i Nariñopalatset i Bogota efter att ha förhandlat om hjälp till Colombia./ Källa El Tiempo (Colombia).